lördag 17 juni 2017

Kvanta och kinesisk hjärnkraft

Det här kan vara viktigt, skrev jag för en tid sedan om kinesisk utveckling av kvantdatorer. I augusti förra året hade jag ett inlägg som behandlade kvantfysik (som jag inte begriper mig på) inklusive nyheten att Kina skickat upp en satellit just för kvantfysiska experiment.

Igår kom det en ström av twittermeddelanden från Xinhua (Nyhetsbyrån Nya Kina) om att man lyckats med flera experiment. Mer om just kvanthistorien kan läsas här. Eller här.

Chinese scientists on Thursday reported a major breakthrough in quantum communication: A pair of entangled photons over a distance of 1,200 km have been successfully transmitted from space to Earth. The previous record was about 100 km.


In "a major technical accomplishment" on quantum communication, Chinese scientists on Thursday reported a successful transmission of "entangled" photon pairs from space to the Earth in efforts to prove that a physical phenomenon once described by Albert Einstein as "spooky" exists at a large distance. By distributing such entangled photons, or light particles, from a satellite 500 km above the Earth's surface, China once again demonstrates its leading position in the field of quantum research, which, though still in its infancy, has already been deemed as a competition hotspot for all major countries across the world, experts said.

Det rör på sig. Här kan man anknyta till vad Ola Wong skriver i Svenskan idag: Kinas hjärnkraft svårstoppad – snart är de ikapp.

Som exempel på kinesiska framsteg tar Wong elfordon, exempelvis elektriska bussar. Där ligger Kina väldigt långt framme.

Vid slutet av 2015 hade Kina 170 000 elbussar i trafik, 98 procent (!) av alla elbussar i världen, enligt branschbloggen Cleantechnica. Scania och Volvo är ense om att framtiden är elektrisk. Men Scania har ingen elbuss i trafik i dag, de första levereras först 2018, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania. Volvo har bara tio elbussar rullande i världen.
Med data från en så stor fordonspark får tillverkarna i Kina värdefull erfarenhet till sin teknikutveckling. Det första stadsbussystemet med elbussar till en svensk stad levererades av kinesiska BYD 2016. De laddas varje natt i Ängelholm med bra miljövals-el. Kommunistpartiet skördar frukterna av den kloka satsning på elfordon de inledde 2009. De insåg att de kunde komma ikapp västvärlden och Japan, vars märken dominerade den gamla explosionsmotorbranschen.
I dag står Kina för hälften av världens elbilsproduktion. Anledningen till att Kina lyckas är som vanligt de stora talens magi: gigantiska mängder pengar, energi och människor. Tillsammans ger det resultat.
Nu tänker jag tillbaka till krisen i den svenska bilindustrin år 2008. Varje förslag om att krisande fabriker (tillverkningsanläggningar fulla av kompetenta människor) skulle kunna användas för annan, mer framtidsinriktad produktion, bemöttes av marknadsliberalernas hjärndöda svammel om att "staten ska inte driva bilfabriker". En ny industri för olika typer av kommunikationsmedel hade kunnat utvecklas ur krisen. (Eller man kunde ha tagit hand om flaskhalsar i tillverkning av vindkraftaggretat, som jag skrev om då.) Nå, det gick som det gick, och vi får sitta med våra hjärdöda liberaler medan kineserna kommer med ... hjärnkraft! (Samt sjuhelsikes imponerande ekonomiska muskler!)

***

PS. En översikt av hur och varför det går bra för kinesisk vetenskap nu. Investeringar, långsiktiga statliga planer, och att 'brain drain' förvandlas till 'brain gain' (innefattande en del patriotiska känslor).
DS.

Inga kommentarer: